Pokazy na dawnym lotnisku Przemyśl-Hureczko CSS-13, Jak-18, Z-26

We wcześniejszych publikacjach podałem przybliżony okres, w którym odbyły się pokazy lotnicze z udziałem ponad 10 samolotów, tj. 1954-1965. Teraz datę można zawęzić do około 1960, najprawdopodobniej wiosna 1958 lub 1959. W tej galerii są powiększenia z oryginalnych odbitek i negatywów z mojego zbioru pokazujące szczegóły samolotów CSS-13 (licencyjny Polikarpow Po-2, często zwany Kukuruźnikiem, a przez pilotów Pociakiem) i sanitarnej odmiany S-13. Detale to m. in. silnik i piasta śmigła, mocowania zastrzałów, napędy sterów i podwozie. Dwupłatowce, które przyleciały na dawne lotnisko Przemyśl-Hureczko z Mielca, Krosna i Rzeszowa, miały następujące znaki: SP-AAC, SP-AHZ, SP-AIE, SP-AMZ, SP-AON, SP-BKC, SP-AEX. Oznaczenie SP-BKC było namalowane farbą nieco ciemniejszą niż biała. Maszyny zostały przejęte z wojska i pozostawiono na nich malowanie khaki (oliwkowo-zielone). Na sterze kierunku jednego z egzemplarzy widać ciemniejszy ślad po zamalowanej szachownicy. CSS-13 na tych pokazach holowały szybowce IS-2 Mucha Ter i IS-4 Jastrząb (SP-1392), zrzuciły skoczków na spadochronach z kwadratowymi czaszami i zabrały pasażerów na loty widokowe. Samoloty korzystały też z terenu sąsiedniej wioski Krówniki, a niektóre zdjęcia pokazują je na tle wzgórz za Siedliskami. Na ziemi maszyny były dosłownie oblegane przez przybyłych pieszo i na rowerach mieszkańców Przemyśla i okolic.

Współczesne zdjęcia terenu lotniska w Hureczku i Krównikach są w kategorii Przemyśl - brama Bieszczad, w galeriach Przemyśl-Hureczko - dawne lotnisko forteczne.

Samoloty Jak-18 (SP-BMH, SP-BMI i SP-AOU) oraz Zlin Z-26 Trener (SP-ART) będą tematem innych galerii.

CSS-13 engine, propeller, struts and undercarriage details aircraft in Poland after WW2

higherthanjumbojets.pl Fotografia, lotnictwo, historia, przyroda okolic Przemyśla

Kategorie