Artykuły

W przygotowaniu / More to come

Dawne lotnisko Przemyśl-Hureczko na starych zdjęciach i w innych dokumentach (1910-1965) O generale Stanisławie Skalskim Walory poczt lotniczych (głównie polskie porty lotnicze) i kartki pocztowe Spadochroniarstwo w Polsce i Wielkiej Brytanii (1925-1944) Kobiety w lotnictwie polskim Polska wersja książki Warplanes over Southeastern Poland Part 1. The Slaughter of Stukas on 25 July 1944 (wydana w 2004) Widoki spod chmur i nad chmurami... Stratusy i inne...

Dawny Przemyśl - firmy, moda, pojazdy, architektura - Old Przemysl - firms, fashion, vehicles, architecture

Ulica Franciszkańska, Rynek i ulica Kazimierzowska to miejsca, w których w przedwojennym Przemyślu wykonano najwięcej fotografii; dlatego indeks przedsiębiorstw, o których już niemal nikt nie pamięta, zacząłem od centrum miasta. W nawiasach w indeksie podałem w miarę możliwości rok (lub lata) z którego pochodzi dana informacja o firmie lub innej działalności. W razie braku dokładnego roku użyłem skrótów: p. w. - przed Pierwszą Wojną Światową lub w...

Przemyska Wytwórnia Win Pomona - Wine production in Przemysl (Pomona factory)

Nazwa „Pomona” zachowała się w pamięci starszych mieszkańców Przemyśla dzięki zakładom produkującym przez wiele lat wyborne wyroby, szczególnie wina i likiery. Słowo „Pomona” było swego rodzaju skróconym odnośnikiem do nazwy tych zakładów, która zmieniała się wielokrotnie. „Pomona” używała symbolu z literą P napisem Przemyśl w owalu; pojawia się on na większości pokazanych etykiet (ale nie ma go na etykietach dla wina...

Farman F-68 Goliath in Polish Service

Farman F-68 Goliath in Polish Service   Poland bought 32 aircraft of this type in 1925 with the intention of equipping with Farman F-68BN4 her bomber aviation. The gargantuan aircraft had numerous weak points, which caused quick withdrawal from first-line bomber flights (eskadry bombowe) of the 1. Aviation Regiment in Warsaw. The Goliath was very slow (cruising speed was merely 120 km/h), difficult to fly during windy weather, unable to keep level flight in case of an...

The charm of French biplanes

The creation and subsequent development of the inter-war Polish military aviation is inevitably linked to the French aviation industry. Either bought in France, or built in Poland under license, the airplanes enabled numerous men and women to become flying personnel. French planes in Polish service are remembered well in this country. This is even despite some unwanted episodes such as the purchase of the entirely outdated Farman F-68 Goliath, or the faulty Spad fighters. The brief...