O mnie

Fotografia, lotnictwo, historia, przyroda okolic Przemyśla

W drodze powrotnej z Kraju Kwitnącej Wiśni na horyzoncie, wśród chmurek, pojawił się malutki zarys ciemnego kształtu. Pomyślałem przez chwilę o wierzchołku jakiejś góry, ale szybko zdałem sobie sprawę, że nieco przesadziłem z oceną wysokości najwyższych szczytów (pułap Dreamlinera to 13. 000 m), w dodatku usytuowanych w innej części świata. Dzięki teleobiektywowi zorientowałem się, że mam do czynienia z „kultowym” B 747 Jumbo Jet, trudnym do pomylenia z innym samolotem dzięki unikalnemu garbowi w przedniej części kadłuba. Lecący nieco wolniej olbrzym był sporo niżej. Miałem aż kilka minut na uwiecznienie wszystkiego zdjęciami i filmami. Ostatnie ujęcia, pokazujące moment wchodzenia małej z tej odległości sylwetki pod olbrzymi silnik B 787-8 SP-LRA, zrobiłem niemal przyklejony do okna (miejsce 5G). Przydała się wprawa w używaniu teleobiektywu o długiej ogniskowej bez statywu (Super EBC Fujinon Lens aparatu Fujifilm Finepix S). Jego możliwość przybliżenia optycznego to aż 40 razy.

Inne, dużo wcześniejsze, doświadczenie lotnicze jakie utkwiło mi na zawsze w pamięci to lot samolotem Piper PA-28 nad przedmieściami Londynu 16 grudnia 2006 r. Zdjęcia zebrane są w jednej z galerii, a artykuł „Z małego Przemyśla nad nieco większy Londyn – śladami polskich lotników w Wielkiej Brytanii” można przeczytać w Hello Modlin 11/2016 (Magazyn Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Wydawnictwa Anywhere). Fotografie robiłem dwoma aparatami – analogowym Canonem EOS 1000F i kupioną na emigracji moją pierwszą „cyfrówką” Olympus SP-350. Znajomi, z których wielu jest pasjonatami lotnictwa często pytali, czy zdjęcia jakie robię od prawie 40-tu lat można obejrzeć w Internecie. Wtedy zdałem sobie sprawę, że tylko niektóre z papierowych odbitek zapełniłyby kilkadziesiąt albumów. Amerykański, a zarazem niemiecki Boeing B 747 nad Morzem Japońskim, omijający Koreę i lecący w kierunku Rosji, przechwycony aparatem wyprodukowanym w Chinach z Dreamlinera Polskich Linii Lotniczych dopełnił reszty. Tak powstał pomysł i realizacja tej strony internetowej.

Niektóre galerie zawierają typy sprzętu lotniczego, rejestracje maszyn i nazwy linii lotniczych. Czasem podane są też dane z kart pokładowych – data, numer lotu, oznaczenie lotniska i miejsce w samolocie. Uwagi, najczęściej podane w nawiasach, pozwolą spotterom na śledzenie miejsca pobytu danej maszyny w określonym dniu i zmian malowania.

Wiele galerii zawiera fotografie tych samych samolotów widzianych z różnych stron i pokazujących szczegóły przydatne dla modelarzy, w tym budujących dioramy. W niektórych umieściłem serie zdjęć maszyn startujących i lądujących, dzięki osiągnięciom współczesnej techniki, w nie najlepszych warunkach pogodowych. W czasie lotów i na lotniskach nie używam funkcji zdjęć seryjnych, filtrów, statywu ani lampy błyskowej pomimo niejednokrotnie niesprzyjającego oświetlenia. Sfotografowanie obiektu w ruchu, pod słońce, szczególnie z innego samolotu lub pojazdu lotniskowego poruszającego się w przeciwnym kierunku nie jest łatwe. Często decyzję o naciśnięciu spustu migawki trzeba podjąć błyskawicznie, a i tak wiele zależy od szczęścia. Dodatkowym wyzwaniem jest dla mnie to, że używam raczej tanich aparatów, o możliwościach znacznie odbiegających od „wypasionych” modeli.

Zjawiska pogodowe w powietrzu to osobny dział zdjęć. Duże prędkości samolotów pozwalają nie tylko na szybkie i wygodne podróżowanie, ale też na niesamowite doznania nagle zmieniającym się widokiem za oknem. Zwłaszcza wejście w chmury, opuszczanie ich i faza zakrętu obfitują w grę świateł spowodowaną różnego rodzaju refleksami i złudzeniami. Trudno się dziwić, że tak wiele osób „widziało” w powietrzu UFO... Jeszcze jednym zagadnieniem jest sposób rejestrowania tego samego obrazu przez różnego rodzaju obiektywy. Jeden z najciekawszych efektów zaobserwowałem fotografując telefonem Nokia 3310, który odwzorowuje środek słońca jako czarną kropkę (!).

Tych, którzy nie przepadają za lotnictwem zachęcam do obejrzenia innych galerii, w tym pokazujących Przemyśl, który jest moim rodzinnym miastem. Wybrałem do nich, przynajmniej zdaniem moim i moich znajomych, najbardziej reprezentatywne obiekty, w tym kościół Salezjanów, dzwonnicę archikatedry i most kolejowy widziane nieco inaczej niż zazwyczaj. Dawno zapomniane lotnisko Przemyśl-Hureczko, którego historią zajmuję się od ponad 30 lat, jest tematem kilku galerii. Fotografii z tego miejsca niekoniecznie trzeba wiązać z lotnictwem, gdyż zazwyczaj zastaniemy tu spokój, śpiew ptaków, dziką przyrodę i piękny krajobraz. Z wyprawy do Japonii także przywiozłem nieco zdjęć, które nie dotyczą samolotów i śmigłowców. Dlatego na higherthanjumbojets.pl możecie zobaczyć reportaże z jednej z tokijskich dzielnicy, Ueno i fotografie japońskich pociągów, np. ekspresu Skyliner.

Strona higherthanjumbojets.pl będzie rozbudowywana w miarę przybywania nowych zdjęć (też tych sprzed wielu lat, „odgrzebanych” w moim archiwum). Już istniejące kategorie i galerie wymagają jeszcze uzupełnień i poprawek, w tym podania dokładniejszych dat zrobienia fotografii. Obecnie są one zaznaczone znakami zapytania. Niektóre podobne tematy można znaleźć w galeriach o różnych nazwach, co wynika z częstego występowania takich samych motywów na zdjęciach zrobionych w odmiennych okolicznościach. Przykładowo, wśród miłośników danego typu samolotu są tacy, których interesuje ta maszyna w ogóle, albo tylko w konkretnym malowaniu lub w określonym miejscu. W galeriach poświęconych lotnictwu komunikacyjnemu ważne miejsce pełni Międzynarodowy Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka, będący prawdziwym „oknem na świat” dla mieszkańców Województwa Podkarpackiego.

Na stronie znajdziecie także galerie poświęcone stemplom pocztowym, innym lotniczym walorom filatelistycznym i pamiątkom oraz reprodukcje oryginalnych odbitek i negatywów z mojego prywatnego zbioru. W przypadku zdjęć, tylko posiadanie oryginału pozwala na uzyskanie maksimum informacji sprzed dziesiątków, lub nawet ponad stu lat. Fotografię można wtedy powiększyć kilkadziesiąt, a nawet kilkaset razy (do umieszczenia na dużej powierzchni i oglądania z daleka). Oba te podzbiory zawierają wiele pozycji związanych z dawnym lotniskiem Przemyśl-Hureczko, które zostało założone przez austro-węgierskiego zaborcę dla Twierdzy Przemyśl, a na początku listopada 1918 stało się miejscem pierwszego wzlotu samolotów z polskimi załogami.

W osobnych galeriach pokazuję, dzięki archiwalnym fotografiom, wygląd dawnego Przemyśla. Zdjęcia uzupełnione są opisami i indeksem przedsiębiorców i firm; obecnie główne tematy to Rynek, ulica Franciszkańska, Kazimierzowska i trasa wiodąca do zabytkowego dworca kolejowego, pojazdy wojskowe, stare rowery, sport, plakaty oraz browar w Ostrowie. Fotografie te pozwalają nam przenieść się w czasie i podziwiać nieistniejący już świat dawnej mody, estetycznych, pięknych reklam i wykończeń z prawdziwego, błyszczącego brązu i mosiądzu. Świat samochodów i motorów będących prawdziwymi dziełami sztuki, których pojawienie się na ulicy wywoływało sensację i przyciągało gromady krzyczących, wymachujących patykami dzieci...

Kontakt ze mną jest możliwy przy pomocy formularza lub adresów e-mail. Wszelkie uwagi i pytania są mile widziane; postaram się odpowiedzieć na wszystkie. Czasem potrzebna będzie Wasza cierpliwość ze względu na to, że często nie ma mnie w domu a dostęp do Internetu nie wszędzie jest możliwy.

Poniżej przykadowe filmy mojego autorstwa na portalu Youtube

 

Brief information in English

This Internet site is devoted mainly to photography, flying and aircraft history in Poland. It is also dedicated to my home town called Przemysl. The name of the site refers to pictures of a Lufthansa Boeing B 747 Jumbo Jet. I took them over the Japanese Sea in March 2017 while on board of a Polish Airlines Boeing B 787-8 Dreamliner SP-LRA. My seat was 5G and the camera employed Fujifilm Finepix S. It is a compact camera, but with an amazing telephoto lens (Super EBC Fujinon Lens). I had a couple of minutes to take photographs of the iconic B 747 before, flying much lower, she disappeared under the hulking engine of "my" Dreamliner.

Another unforgettable aviation experience I had had was a flight in a Piper PA-28 over the suburbs of London and a visit to the Duxford museum. The flight took place in December 2006. My friends would often tell me that I should share my pictures with other people on the Internet – and this is how higherthanjumbojets.pl started.

I have been taking photographs since 1984. At that time, negatives and prints, even black and white, were expensive. That is why, to save money, I took few pictures and only of my favourite subject, namely aeroplanes. Now it is a different story; recording images is much easier and reasonably priced.

Aviation fans will find here photographs of a number of aircraft (mainly airliners) used in Poland, especially taken at the Frederick Chopin Airport (Warszawa-Okecie) but also Rzeszow-Jasionka, Krakow-Balice, Katowice-Muchowiec, Katowice-Pyrzowice and Poznan-Lawica. The Rzeszow-Jasionka Airport is an exceptionally important place to me, as it is situated not far from Przemysl.

Most galleries dealing with flying in passenger aircraft provide dates, airport designations, aeroplane types and registrations as well as flight numbers. My airport and in-flight photographs are always taken without any flash light, tripod, filters or advanced camera settings, such as burst shooting.

My other favourite topics are weather phenomena, travelling and wild nature. It is not, however, easy to separate various subjects and categorize them in relevant galleries. One example is the former Przemysl-Hureczko airfield (established about 1910). No more aircraft take-off from here, but it has remained an interesting place for aviation aficionados. At the same time, it is worth visiting due to beautiful plants, free animals, stunning dawns and sunsets.

You can contact me by using the e-mail addresses provided; please note, however, that I often travel and there are places without easy Internet access.

A number of my articles related to aviation, outings and history can be read in Anywhere airport magazines. The texts are both in Polish and English and available on the Internet:

Z małego Przemysla nad nieco wiekszy Londyn – sladami polskich lotnikow w Wielkiej Brytanii”; Hello Modlin 11/2016 Warszawa-Modlin;

Ze Straza Graniczna nad Arlamow i Kalwarie Paclawska; Air Go! 3/2017 Rzeszow-Jasionka;

Jak odnalezc sie w stolicy Japonii w razie zgubienia się w Tokio; Sky Surfer 8/2017 Szczecin-Goleniow;

Dwuplatowce nad Przemyslem; Air Go! 12/2017 Rzeszow-Jasionka.

A brochure dealing with the former Przemysl-Hureczko airfield is also accessible via the Internet in both languages: Skrzydla nad Hureczkiem. Wings over Hureczko; Lokalna Grupa Dzialania Ziemia Przemyska 2017.

 

I have recently added galleries devoted to old photographs of Przemysl (about 1900-1950, including military vehicles, vintage bikes and motorbikes, ad boards, the Market Square, classic fashion, tennis as well as the brewery in Ostrow) and an index of manufacturers on Franciszkanska Street.