Nitowanie prototypu PZL-50 Jastrząb - PZL-50 Hawk Prototype Rivets

Pierwszy prototyp (PZL-50/I) Jastrzębia miał na powierzchniach zewnętrznych wpuszczane (zagłębione) nity, co potwierdza większość zachowanych i odnalezionych po wielu latach części i fragmentów. Dziewięć zdjęć w tej galerii pokazuje niektóre nity w jednej z części wykorzystywanej przez wiele lat w kuchni gospodarstwa wiejskiego w Werchracie. Widać pojedynczy, obluzowany nit bez zakuwki wyjęty z otworu z pogłębieniem stożkowym i ten otwór oraz przykładowe inne nity w tej samej części. Pomiar trzonu nitu suwmiarką wynosi około (nieco ponad) 3 mm. Na trzech pozostałych zdjęciach pokazałem cały nit z łbem kulistym (zazwyczaj do łączenia części wewnątrz samolotu) i dwa uszkodzone nity wpuszczane (łby z lewej strony) ze skalą milimetrową.

PZL-50 Hawk Polish Fighter First Prototype Riveting

The site of the PZL-50/I lucky emergency landing performed by Jerzy Widawski on 6 September 1939 has been found after many years of research. Luckily, the pilot suffered only from minor injures and he was helped by Polish policemen.
Most duraluminium skinning, which was of the stressed type, of the aircraft was joined by using countersunk rivets. It is confirmed by existing parts and fragments. Nine photos in this gallery show some rivets in a part which was used for many years as a kitchen utensil by farmers from Werchrata. One rivet in this part was loose and deprived of its rivet point; the size of the rivet neck is about (a little more than) 3 mm. The countersunk hole is also visible. Other photos show a round head rivet (usually for joining aircraft interior parts) and two complete countersunk rivets (damaged) with their heads on the left.

aviation works pzl warsaw poland
państwowe zakłady lotnicze warszawa
pzl-50 hawk prototype fighter prototyp myśliwca pzl-50 jastrząb
fotografia lotnictwo historia przemysl okolice lubaczów werchrata
szczęśliwe przymusowe lądowanie pzl-50 lucky emergency landing

Kategorie